Pazarlama Süreci
Pazarlama Süreci
Etkin pazarlama araştırmayla başlar. Philip Kotler
Etkin pazarlama süreci sıralaması;
Etkin pazarlama araştırmayla başlar. Philip Kotler
Etkin pazarlama süreci sıralaması;
- R (Researche): Araştırma
- STP (Segmentation, Targeting, Position): Kesimlere Ayırma, Hedef Belirleme, Konumlandırma - Stratejik Pazarlama
- MM (Marketing Mix): Pazarlama Karması (4P) - Taktik Pazarlama
- I (Implementation): Yürürlüğe Koyma
- C (Control): Kontrol Etme
R (Researche): Araştırma
Araştırma, pazarlamanın başlangıç noktasıdır.
Pazarlamanın tanımında olduğu gibi tüketicilerin yeni gereksinimlerinin
belirlenmesi ve bu gereksinimlerin hangi noktada karşılanacağının belirlenmesi
aşamasında devreye, araştırma girer. Araştırma, bir noktada pazarlama
faaliyetinin ortaya çıkmasına olanak veren birinci basamaktır.
Araştırma, bir şirketi, herhangi bir pazarda
alıcıların gereksinimleri, anlayışları ve tercihleri bakımından farklılık
gösterdiklerini ortaya koyarak, pazarlama yönetimi sürecinin bir anlamda
başlamasını sağlayacak önemli bir süreçtir.
STP (Segmentation, Targeting, Position): Kesimlere Ayırma, Hedef Belirleme, Konumlandırma - Stratejik Pazarlama
Araştırma sürecinden sonra yönetim, hangi
kesimlere ağırlık vereceğini belirlemek zorundadır. Bu yüzden öncelikle pazarı
bölümlere ayırmalı ve bu bölümlerden bir veya daha fazlasını kendisine hedef
pazar olarak seçmelidir. Yani hedef kitlesini belirlemek durumundadır. Bu işlem
yapılırken ürün / hizmetin üstün yanlarının en verimli şekilde etki edeceği
kesim / kesimler hedeflenmelidir. Ürün / hizmetin hangi kesimleri (gençler,
çalışan kadınlar vb.) hedef alacağının belirlenmesi pazarlama yönetimi
açısından verilmesi gereken önemli bir karardır. Bu karar doğrultusunda
pazarlama stratejisi oluşturulacak ve bu kesimlere uygun hedefler doğrultusunda harekete geçilecektir.
Hedef kitle ile hedeflerin belirlenmesinden
sonra, şirket piyasaya sunduğu ürün ya da hizmetin kapsadığı temel üstünlüğü /
üstünlükleri, hedef kitlenin bilmesini konumlandırmalıdır. Konumlandırma,
şirketin piyasaya sürdüğü ürün veya hizmetin anahtar avantajlarını ve
farklılıklarını müşterilerin zihnine sokma çabasıdır.
Kesimlere ayırma, hedef belirleme ve
konumlandırma, pazarlama yönetiminin stratejik pazarlama ayağını
oluşturmaktadır. Bu aşamada yapılan çalışmalar pazarlamanın stratejik olarak
planlanmasını içermektedir.
MM (Marketing Mix): Pazarlama Karması (4P) - Taktik Pazarlama
Stratejik pazarlama belirlendikten sonra taktik pazarlama aşamasına
geçilir, ürün veya hizmetin konumlandırmasını destekleyen bir dizi pazarlama
karışımı aracı belirlenir. 4P olarak nitelenen bu araçlar şunlardır:
Ürün (Product): Pazara sunulan teklifin kendisidir. Müşterinin satın
almasıyla elde edeceği tatmin ve hizmet bütünüdür. Marka, ambalaj, kalite,
boyutlar, tasarım ve garantiler, ürünü oluşturan unsurlardan bazılarıdır.
Fiyat (Price): Ürüne ödenen bedeldir. Teslimat, garanti ve buna
benzer ödemeler bütünüdür. Fiyat belirlenirken pazarlama karışımındaki diğer
unsurlar ve hedef kitle göz önünde bulundurulmalıdır.
Yer / Dağıtım (Place): Hedeflenen pazarda ürünün kolaylıkla
bulabileceği ve kolaylıkla ulaşabilecek gerekli düzenlemeler bütünüdür.
Tutundurma (Promotion): Ürünün piyasada bulunurluğu ve üstünlükleri
hakkında hedef kitleyi bilgilendirmek, hatırlatmak ve hedef kitleyi bunlar
konusunda ikna etmek amacıyla uygulanan bütün iletişim çalışmalarıdır.
Reklam, halkla ilişkiler, doğrudan satış, satış promosyonu ve satış ekibi
tutundurmayı oluşturan unsurlardır.
I (Implementation): Yürürlüğe Koyma
Stratejik ve
taktik pazarlama belirlendikten sonra artık belirlenmiş olan ürün üretilmeli,
fiyatlandırılmalı, dağıtımı yapılmalı ve satış artışı sağlamak için
çalışılmalıdır. Buna yürürlüğe koyma denir.
Yürürlüğe koyma
aşamasında şirketin tüm bölümleri harekete geçer: Ar&Ge, satın alma,
imalat, pazarlama ve satış, insan kaynakları, finans ve muhasebe.
Pazarlama
yönetiminde en çok sorun yürürlüğe koyma aşamasında yaşanmaktadır. Çoğu şirket
pazarlama stratejilerini çok iyi yapmalarına rağmen, yürürlüğe koymada sorunlar
yaşamaktadır. Bunu gidermek için tüm birimler arasında yeterli koordinasyonun
ve iletişimin sağlanması gerekmektedir.
C (Control): Kontrol Etme
Pazarlama
sürecindeki son aşama kontrol aşamasıdır. Bu aşamada geri besleme yoluyla bilgi
toplanır, sonuçlar takip edilir ve değerlendirilir ve pazarlama başarısının
artırılması için düzeltmeler yapılır.
Etkili
pazarlama organizasyonu sağlayabilmek için, pazarlama değerlendirme ve
denetleme işlemlerinin sağlıklı bir şekilde gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Yorumlar
Yorum Gönder