Zaman Yönetimi - Eisenhower Matrisi

Eisenhower Matrisi;


''ÖNEMLİ OLAN NADİREN ACİLDİR. ACİL OLAN İSE NADİREN ÖNEMLİDİR.''
                                                                                              
                                                                                                     Dwight D. Eisenhower




En sade zaman yönetimi yöntemlerinden biridir Eisenhower Matrisi. İş koşturmacası içinde yapmamız gereken işleri bitiremiyoruz. Belirli bir zamana sığdırmaya çalıştığımız işleri sadece aciliyet durumuna göre önceliklendiriyoruz. Fakat birçok acil iş önemli olmayabilir yada önemli bir iş acil olmayabilir. İşte tam bu noktada Eisenhower Matrisi bize işleri önem ve aciliyet derecesine göre gruplandırmamızı öğütlüyor. 



1. Grup: ACİL VE ÖNEMLİ (Alarm Durumu)

Elimizde o an ne iş varsa bırakıp hemen tamamlamamız gereken gruptaki işlerdir. Eğer çok yoğun ve esnek olmayan günlük bir programda bu grupta bir iş yapmamız gerekirse tüm listemiz alt üst olabilir. Sürekli olarak 3. ve 4. gruptaki işlerin bu gruba girmesini engellersek stresten büyük ölçüde kurtulmuş oluruz. 

Örneğin geçen hafta açıklanan toplantı takvimine göre hazırlamamız gereken sunum 3. grupta; yani önemli ama acil değildir. Bu sunumu hazırlamaya toplantı sabahı başlamışsak bu iş artık 1. grupta yani acil ve önemli  grubundadır. Ve o sırada da yöneticimizden toplantı için ekstra acil bir rapor hazırlamamız istenmişse hayati bir karar vermek zorunda kalabiliriz: Toplantıya sunumsuz girmek veya yöneticimize bu raporu hazırlamak için vaktimiz olmadığını söylemek.


2. Grup: ACİL - ÖNEMLİ DEĞİL 

İşleri delege edebileceğimiz gruptaki işlerdir. Delege etmek özellikle yöneticilerin çok sık başvurduğu bir yöntemdir. Unutulmamalıdır ki her çalışan sadece kendi zamanını kullanabilir, yöneticiler ise tüm çalışanların zamanlarını. Bir çalışanın bir işi bitirmek için günlük 8 saati varsa, zamanı iyi kullanan bir yöneticinin kendi 8 saati ve çalışan sayısı çarpı 8 saat kadar vakti vardır. 
Ekip içinde de başvurulması gereken bir yöntemdir.

Yine 1. gruptaki örnek üzerinden devam edecek olursak, toplantıya yetiştirmeye çalıştığımız sunumu hazırlarken gelen acil ve önemli gruptaki rapor hazırlama işini, yapabileceğini bildiğimiz ekip arkadaşlarımızın birinden isteyebiliriz. 


3. Grup: ÖNEMLİ - ACİL DEĞİL

Hemen yapmamız gerekmeyen fakat ne zaman yapılacağını hemen planlamamız gereken gruptaki işlerdir. Eğer planlamaya uyulmaz ise 1. gruptaki örnek işe dönüşür. Bu grupta önemli olan sağlıklı planlama yapıp bu planlamaya uymaktır.


4. Grup: ÖNEMLİ DEĞİL - ACİL DEĞİL

Yapılmasa da olur grubundaki işlerdir. Genellikle günlük programımızı sabote edebilecek ve zaman kaybına neden olacak işlerdir. En sağlıklısı o gün yapılacaklar listesinden çıkarılmasıdır.





      


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Zaman Yönetimi - Getting Things Done Yöntemi

Zaman Yönetimi - Pomodoro Tekniği

Analitik Düşünme